Avantatges i inconvenients


3. TASCA 3: AVANTATGES I INCONVENIENTS DE CURSAR EL PRÀCTICUM DE LA LLICENCIATURA DE DRET EN UN ENTORN VIRTUAL D´APRENENTATGE ENFRONT D´UN MODEL PRESENCIAL. DE QUINA FORMA AQUESTS FACTORS AFECTEN I/O CONDICIONEN EL DISSENY DE L´AULA.

A l´hora d´avaluar els avantatges i inconvenients de cursar el Pràcticum de dret en un entorn virtual, pensem que es necessari assenyalar algunes de les directrius donades per L´ESPAI EUROPEU D´ENSENYAMENT SUPERIOR que:
  • Promou un tipus d´ensenyament centrat en l´estudiant. En aquest sentit la metodologia que es fa servir a la UOC, i per extensió, al Pràcticum s´emmarca amb aquest tipus d´ensenyament.
  • Ensenyament basat en competències, coincident amb la Institució que promou el cas que estem treballant.
  • Aprenentatge més homogeni entre universitats, permeten que els estudiants puguin formar-se i treballar en qualsevol país de l´àmbit europeu

Centrant-nos en el cas que ens ocupa, distingim a continuació els avantatges i inconvenients d´un Pràcticum virtual en front d´un presencial:


Avantatges
En primer lloc, un Pràcticum virtual té e component de una bona gestió del temps (flexibilitat, admet multitasca, possiblitat de riquesa interactiva amb companys i tutor i la possibilitaat de fixar un cronograma a mida). Per altra banda, permet la reducció de costos. Per últim, un aspecte fonamental per a la formació inclusiva: la compatibilització de la vida laboral, acadèmica i familiar.
La virtualitat d´aquest Pràcticum permet ampliar l´oferta formativa a un gruix d´estudiants que no poden compaginar les seves activitats professionals, familiars amb uns estudis i/o pràctiques de tipus presencial, oferint noves oportunitats de formació, adaptades a la realitat social.
La possibilitat de treballar en casos reals aporta valor afegit a unes pràctiques com les que es plantegen a la UOC, doncs permeten a l´estudiant aplicar els coneixements en l'àmbit del dret. És més fàcil que des d´un entorn virtual, tal i com s´ha dissenyat el del Pràcticum, l´alumne desenvolupi unes pràctiques més properes a la realitat de la professió que les que es duen a terme de manera presencial i, on, de vegades, l'estudiant s´encarrega de tasques que tenen més d´administratiu, recepcionista o secretari que de passant d´advocat.
Un altre aspecte a considerar és l´aproximació des d´un entorn virtual a la realitat que es trobarà l´estudiant en el posterior exercici de la professió, ens referim especialment a l´urgència en la redacció de demandes i documents per la seva presentació als jutjats, determinades pels terminis de cada procediment.
D´altra banda, com indica Julià Minguillón (2008):
El món empresarial i el mercat laboral exigeixen cada cop més professionals ben preparats que puguin adoptar tots els canvis tecnològics i metodològics ràpidament. L’educació a distància és una eina clau per a assegurar un cicle de vida de l’estudiant coherent amb el seu desenvolupament professional.”
Per tant, convindrem que la possibilitat de dur a terme el Pràcticum en un entorn virtual suposarà un valor afegit que podrà aportar l´estudiant a la seva pràctica professional futura.
S'observa un canvi en el model pedagògic que passa de ser merament transmissor a promoure l'aprenentatge autònom. Fer el Pràcticum virtualment afegeix formació transversal al currículum de l'alumne. Posteriorment i en la vida professional que inicia, haurà de treballar en xarxa, com ho fan la majoria de les administracions públiques, per tant la possibilitat de dur a terme gestions amb l´administració aprofitant els avantatges de la virtualitat al capacitarà per desenvolupar amb possibilitats d'éxit el seu futur professional.


Desavantatges
El principal inconvenient és que la manca d'interactivitat física fa perdre la formació informal que es fa entre companys. Així com la tutoria “de fet” que es produeix amb persones amb experiència que, en ocasions són formadors/líders naturals en les empreses. L’estudiant només interacciona amb el contingut i amb l’advocat, a més a més La relació alumne-advocat és molt impersonal, sempre asincrònica.
Encara que en la societat de xarxes sabem que els membres poden desenvolupar empatia social, aquesta interacció física i social sol ser el basament de possibilitats reals de col·locació i de creixement professional.
Per fer un bon aprofitament del Pràcticum virtual s'han de tenir bones competències en l'us de les TIC tan pel que fa al practicant com la persona que farà la tutorització. Potser faria falta un temps perquè l'experiència en aquesta pràctica es consolidi.
És necessari que l´estudiant/passant gestioni i organitzi el seu temps, tingui una bona resistència a la frustració i per tant capacitat per automotivar-se i autonomia en el seu procés formatiu.
A més a més, com a inconvenient cal esmentar que el temps real que un professional passa al despatx, no té res a veure amb el que hi passa l’estudiant. I l’estudiant no té un horari laboral marcat.